Menu

Historia muzyki dla uczniów szkół muzycznych

Materiały do nauki historii muzyki

DON GIOVANNI

hildegarda13
Główne informacje o jednej z najważniejszych oper Mozarta

Tytuł opery: Don Giovanni (= Don Juan)

Kompozytor: Wolfgang Amadeusz Mozart

Autor Libretta: Lorenzo da Ponte

Data premiery: 29 października 1787

Miejsce premiery: Praga

Najważniejsze postacie

Rodzaj głosu

Pokrewieństwo, powiązania

Don Giovanni

baryton

 

Komandor

bas

 

Donna Anna

sopran

córka Komandora

Leporello

bas lub baryton

sługa Don Giovanniego

Zerlina

mezzosopran

 

Skrót libretta:

Nieudana próba uwiedzenia Donny Anny przez Don Giovanniego zostaje przerwana przez Komandora, którego Don Giovanni zabija. Razem z Leporellem Don Giovanni spotyka orszak weselny Zerliny i Masetta. Postanawia podbić serce Zerliny. Na balu Zerlina podnosi larum, gdy Don Giovanni stara się uprowadzić ją do swoich komnat. Kiedy zagraża mu kara, zwala winę na Leporella. Po kolejnej przygodzie miłosnej Don Giovanni rozmawia z Leporellem na cmentarzu i  w żartach zaprasza pomnik Komandora na bal. Podczas uczty rzeczywiście pojawia się kamienny posąg Komandora i wciąga do czeluści Don Giovanniego.

 

Don Giovanni i Zerlina: „La ci darem la mano (Duet z aktu 1)

La ci darem la mano

Podamy sobie ręce

Don Giovanni
Là ci darem la mano,
Là mi dirai di si.
Vedi, non è lontano;
Partiam, ben mio, da qui.

Zerlina
(Vorrei e non vorrei,
Mi trema un poco il cor.
Felice, è ver, sarei,
Ma può burlarmi ancor.) ...

Don Giovanni
Podajmy sobie ręce,
A ty mi powiesz "tak".
Zobacz, nie jest daleko;
Pozostańmy tak, moja droga.

Zerlina
(Chciałabym i nie chciałabym,
Moje serce trochę się trworzy.
Bylibyśmy szczęśliwi,
Ale on mógłby mnie wyśmiać.) ...

 

Aria Leporella: „Madamina, il catalogo e questo” zwana arią katalogową (z aktu 1)

Madamina, il catalogo e questo

Pani, oto katalog

Madamina! Il catalogo è questo

Delle belle che amò il padron mio:

Un catalogo egli è che ho fatto io;

Osservate, leggete con me.

In Italia seicento e quaranta,

In Almagna duecento e trent’una,

Cento in Francia, in Turchia novant’una,

Ma in Ispagna son già mille e tre.

Pani! Oto katalog

Pięknych kobiet ulubionych przez mojego pana: Katalog, który ja uczyniłem,

Patrz, czytaj ze mną.

We Włoszech sześćset czterdzieści

W Niemczech dwieście trzydzieści i jedna
Sto we Francji, w Turcji dziewięćdziesiąt jeden

Ale w Hiszpanii, tu jest, trzy tysiące i trzy.

 

Don Giovanni i Komandor (chór) Scena z Komandorem (z aktu 2)

© Historia muzyki dla uczniów szkół muzycznych
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci